Δευτέρα 16 Μαρτίου 2020

ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ !!!!!!


Αγαπητοί γονείς,
Τις επόμενες ημέρες, δεδομένων των συνθηκών και υιοθετώντας την ατομικά και κοινωνικά υπεύθυνη στάση που συμπυκνώνεται στο επιτυχημένο και σαφέστατο σύνθημα «ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ», πιθανότατα θα ακούσετε πολλές φορές την λέξη (εφιάλτη για πολλούς) «βαριέμαι».
Όταν ένα παιδί λέει «βαριέμαι», πιθανότατα προσβλέπει σε αυτό που θα κάνουν οι άλλοι για να το διασκεδάσουν. Κανένα παιδί δεν θα έμενε αδρανές και σε κατάσταση βαρεμάρας για πολύ αν δεν περίμενε από κάποιον άλλο να κάνει κάτι γι’ αυτό. Λογικά αυτό συμβαίνει γιατί πολλοί από μάς, αν όχι όλοι, έχουμε  φροντίσει από πολύ μικρή ηλικία να τους παρέχουμε πάντα αντίδοτο στη «βαρεμάρα» τους, καλλιεργώντας στα παιδιά μια εξαρτημένη στάση (περιμένω από σένα να φροντίσεις για να περάσω καλά).
Η περιέργεια, η φαντασία και η δημιουργικότητα των παιδιών είναι αστείρευτες (ακόμη και των παιδιών που έχουν μεγαλώσει μέσα σε μικρά διαμερίσματα και μπροστά σε οθόνες) και μπορούν να ενεργοποιηθούν ανά πάσα στιγμή και σε κάθε περιβάλλον.
Ας δούμε κάποιες ιδέες για το πώς μπορούμε να διαχειριστούμε τα πράγματα τις επόμενες ημέρες και ενδεχομένως να μετατρέψουμε την «κρίση σε ευκαιρία» για βελτίωση των σχέσεων και του κλίματος μέσα στην οικογένεια.
Δεν πειράζει που βαριέσαι, είναι λογικό και ανθρώπινο και είμαι σίγουρος ότι σύντομα θα βρεις λύση….
Η πλήξη οδηγεί στην επιστράτευση και στην καλλιέργεια της εφευρετικότητας και της δημιουργικότητας. Θα ωθήσει το παιδί να σκεφτεί κάτι για να περάσει το χρόνο του:  παιχνίδι,  χειροτεχνία, διάβασμα ….
Γιατί δεν διαβάζεις κάτι;
Η ανάγνωση είναι από τις πιο ευεργετικές δραστηριότητες του παιδιού. Όχι μόνο βελτιώνει την άνεσή του στο διάβασμα και εμπλουτίζει το λεξιλόγιό του, αλλά το βοηθάει να μαθαίνει, να καταλαβαίνει, να ανακαλύπτει, ……. Σκεφτείτε με πόσους και ποιους διαφορετικούς τρόπους θα μπορούσε να συμπληρωθεί ή φράση «Με ένα βιβλίο μπορώ…….. (Να ταξιδέψω όπου θέλω, στο φεγγάρι ή στο βυθό της θάλασσας, να ζήσω περιπέτειες με φανταστικούς φίλους, να μάθω πώς ζουν και σκέφτονται άλλοι άνθρωποι, να γελάσω, να συγκινηθώ.……) Επιλέξτε βιβλία ανάλογα με την ηλικία, το φύλο και τον χαρακτήρα του παιδιού και παροτρύνετε το να διαβάζει.
Ιδανικά διαβάστε παρέα, ο καθένας το βιβλίο του και μετά συζητήστε…
Μπορείς να με βοηθήσεις;
Σε πολλές οικογένειες τα παιδιά βοηθούν στις δουλείες του σπιτιού. Αν όχι, ευκαιρία να αρχίσουν. Θα πρέπει βέβαια να τους αναθέτετε δουλειές που να φαίνονται χρήσιμες και σημαντικές, να έχουν νόημα για τα παιδιά. Αν αρνούνται μπορείτε να δοκιμάσετε ένα παιχνίδι. Σε ένα βάζο βάζετε χαρτάκια στα οποία αναγράφονται οι δουλειές που μπορεί να κάνει το παιδί για να ξεπεράσει την...βαρεμάρα του. Έτσι, κάθε φορά που σας λέει «βαριέμαι», του λέτε να τραβήξει ένα χαρτάκι για να δει τη δουλειά που του αντιστοιχεί εκείνη την ημέρα. Είναι βέβαιο ότι ή θα κερδίσετε ένα βοηθό ή η βαρεμάρα του θα εξαφανιστεί σε λίγα λεπτά.
Ας κάνουμε κάτι μαζί….
Προτείνετε του να κάνετε κάτι μαζί. Αν π.χ. μαγειρεύετε ή δουλεύετε στον κήπο, ή φτιάχνετε κάτι ζητήστε του να σας βοηθήσει. Αν έχετε χρόνο, παίξτε ένα επιτραπέζιο, ένα πάζλ, κάντε μια κατασκευή, παίξτε τα παιχνίδια που παίζατε στην ηλικία του, γίνετε εφευρετικοί και δημιουργικοί με την καλύτερη σας παρέα.

Γενικά:
  • Θα πρέπει να συζητήσουμε με το παιδί με άνεση χρόνου και να του εξηγήσουμε τι συμβαίνει και γιατί άλλαξε έτσι η ζωή μας.
  • Όλα τα παιδιά χρειάζονται όρια και υπεύθυνοι για αυτά είμαστε εμείς.
  • Το πλαίσιο ορίζεται από μάς με αγάπη, ψυχραιμία και συνέπεια και δεν πρέπει να μας παρασύρει ή να μας αποδιοργανώνει ή έντονη αντίδραση, το συναίσθημα του παιδιού.
  • Περισσότερο επηρεάζουμε το παιδί μας με άτυπους τρόπους, με το παράδειγμα μας, παρά με την επιχειρηματολογία μας.
  • Όλοι μας, μικροί μεγάλοι, χρειαζόμαστε ενθάρρυνση και θετική ανατροφοδότηση και όχι συνεχή κριτική και επιτίμηση.   

Πολλά παιδιά επικαλούνται την πλήξη αναζητώντας στην ουσία την προσοχή μας.
Μην τους τη στερείτε.

ΠΗΓΕΣ:

  •      Διάφορα κείμενα ειδικών.
  •      Η εμπειρία μου ως γονέας.